Ahoj jsem tu celkem nový a nenašel jsem žádný kvalitní zdroj "vikingských" svátků. Jen útržky a názvy, nezná někdo
komplexní zdroj všech svátků a tradic jež se slaví? Pokud by mi někdo pomohl byl bych vděčný děkuji. T. H.
ANONYM: Tohle by mě docela také zajímalo, rovněž jsem o tom leccos četl v různých zdrojích a zjistil o něco víc způsobů, než jaké jsi uvedl a sám v tom nemám moc jasno, takže si to zrekapitulujme: 1. padnutí v boji samozřejmě, 2. Ódinovo znamení, což mělo být zranění kopím nebo k tomu určená runa vyřízlá do masa (někdo zmiňoval runu tiwaz, Týrovu runu, snad že svým tvarem připomíná kopí, nevím jinak proč, protože Týr s tím nemá nic co do činění), později 3. prý postačilo jako znamení jen umístit kopí k posteli umírajícího bojovníka, což si tak trochu odporuje s jedničkou, pak 4. rituálním obětováním či vlastním sebeobětováním oběšením na posvátném stromě přímo Ódinovi jako další způsob, čili stát se sebevrahem-oběšencem, čili postoupit stejnou smrt jako Ódin, i když nevím, jestli to má nějakou spojitost s Valhallou a pokud ne, kam a ke komu tedy rituální oběšenci a obyč. oběšení sebevrazi náleží? To by mě zajímalo, víte ještě o nějakém jiném způsobu, který jsem mohl vynechat?
Ahoj, chtěl jsem se zeptat na různych zdrojích jsem se dočetl že vstup do valhaly je možný padnutím v boji nebo tzv.
Ódinovým znamením což je rituální zranění kopím teď cituji wikipedii ale nic víc jsem se nikde nemohl dočíst mohl by
mi k tomu někdo poskytnout další informace prosím (jak to probíhá, co přesně to je, zdroje atd.) děkuji.
Ivory: technicky vzato jsou všichni lidé, kteří se hlásí k pohanství,
novopohany, má-li tím být řečeno, že se jedná o nový návrat k něčemu
staršímu, co se snažíme poznat, ale z větší části je nám naneštěstí
skryto. Sám sebe považuji za pohana, ale když by mě někdo označil za
novopohana, jsem s tím zcela smířen. Neexistuje žádná seriózní
evidence o nějaké nepřerušené kontinuitě mezi našimi
předkřesťanskými náboženstvími a současným (novo)pohanstvím jako
celkem. Navíc označení pohan (lat. paganus - venkovan, asi znáš)
používali křesťané jednoduše pro jinověrce - pohané sami se na základě
víry buď neměli potřebu nějak označovat (vymezit se na základě víry
totiž taky je záležitost typická spíše napřiklad pro abrahamovská
náboženství, nikoli něco automatického) a to, že si tak teď sami říkáme,
je zase naším způsobem vymezení se.
Důležitější je, myslím si, čemu věříš a co praktikuješ než jak si říkáš.
Eicherik: Moc děkuji za typy na knihy. Severskou mytologii od Neila mám již přečtenou. Co se příběhů týče, no byla
jsem nadšená, když tedy nepočítám chvíle, kdy jsem trochu přivírala oči nad jejich krutostí.
Janeg: Též bych byla ráda, kdyby se to tu zase zprovoznilo, jelikož jak říkám tápu na každém kroku. A vaše pomoc
se mi vážně hodí.
Pohanem se, si myslím, ještě nazývat nemohu. Přesto mě to k tomu táhne už od dětství. Vyrůstala jsem v přírodě
a odmalička jsem věřila ve všechny kouzelné lesní bytosti, které se mi teď prolévají zpět do paměti skrze mýty a
báje co čtu.
Ve střehu jsem neustále. :D jelikož se motám často na historických akcích mezi rytíři a převážně vikingy, kde se o
pohanství zajímají natolik, že raději držím klapačku.
Tobě samozřejmě také děkuji za typ jak na literaturu, i když na to asi nemám mozkovou kapacitu, tak i za yt kanál
na který rozhodně kouknu. A tvoje malá rada mě velice potěšila jelikož jsem na pár takových věcí již narazila.
Taky sem vhodím do éteru otázku na Novopohanství. Nedávno jsem na to narazila tak mě jen zajímá zda to není
jen nějaký moderní výmysl kdy si lidé hrají na čaroděje a vypůjčujou si i pohanské bohy?
Eicherik: Moc děkuji za typy na knihy. Severskou mytologii od Neila mám již přečtenou. Co se příběhů týče, no byla
jsem nadšená, když tedy nepočítám chvíle, kdy jsem trochu přivírala oči nad jejich krutostí.
Janeg: Též bych byla ráda, kdyby se to tu zase zprovoznilo, jelikož jak říkám tápu na každém kroku. A vaše pomoc
se mi vážně hodí.
Pohanem se, si myslím, ještě nazývat nemohu. Přesto mě to k tomu táhne už od dětství. Vyrůstala jsem v přírodě
a odmalička jsem věřila ve všechny kouzelné lesní bytosti, které se mi teď prolévají zpět do paměti skrze mýty a
báje co čtu.
Ve střehu jsem neustále. :D jelikož se motám často na historických akcích mezi rytíři a převážně vikingy, kde se o
pohanství zajímají natolik, že raději držím klapačku.
Tobě samozřejmě také děkuji za typ jak na literaturu, i když na to asi nemám mozkovou kapacitu, tak i za yt kanál
na který rozhodně kouknu. A tvoje malá rada mě velice potěšila jelikož jsem na pár takových věcí již narazila.
Taky sem vhodím do éteru otázku na Novopohanství. Nedávno jsem na to narazila tak mě jen zajímá zda to není
jen nějaký moderní výmysl kdy si lidé hrají na čaroděje a vypůjčujou si i pohanské bohy?
Ivory: A ještě jedna malá rada - ne všechno, co si vypůjčuje pohanské
symboly, názvy, mýty, jména bohů atd., je pohanství. Pokud je za tím
politika, pokud to zavání pocity nadřazenosti nebo dokonce pokud to
smrdí nenávistí, nestojí to za tvou pozornost a energii.
Ivory: a pokud jde o tvé obavy z názorů druhých pohanů - byl bych hlavně
ve střehu před těmi, kteří své názory obzvlášť silně. Ne tedy, že by to
nutně museli myslet nějak zle...
K těm knížkám - poněkud akademická, ale velice užitečná mi přišla
knížka Ódinn - mýtus, oběť, iniciace od českého religionisty Jana
Kozáka.
Jinak tedy je-li ti srozumitelná angličtina, doporučuji youtubový kanál
chlapíka jménem Arith Härger.
Ivory: Doporučuji některou z těchto tří knih. Soumrak bohů - Helena Kadečková, Soumrak a prsten
- Ivana Vízdalová nebo Severská mytologie - Neil Gaiman. Je jedno kterou, protože jsou velmi
podobné.
Páni, ani jsem nedoufala, že se tu najde někdo aktivní! :D beru to jako malé znamení od bohů
dosti jste mě uklidnili. Většinu obav jsem měla, a stále trochu mám, z názoru ostatních pohanů. Je mi jasné, že
bez chyb a faux-pas se to neobejde. Vím, že dezinformací na internetu i v knihách je tolik, že je to skoro
stoprocentní. Což mě tedy trošku rozčiluje. Doufám, že potkám v životě lidi jako vás s tak milým přístupem.
Tímto bych chtěla taky moc pochválit tuto stránku, jelikož na internetu jsem jich moc dalších, takto přehledných a
obsáhlých, nenašla. Taky mě trochu mrzí, že jsem sem přišla až po té vaší malé bouři aktivity.
Přesto kdyby se tu někdo náhodu naskytl aktivní a nevadilo mu sdílet nějaké návrhy na knihy, či jiné materiály,
budu moc ráda za typy!
Ivory: Přidám se k doporučení páně Eicherika. Kterého tímto zdravím
A k tomu ještě doplním, že podle mého soudu není potřeba a asi ani dobře se za každou cenu identifikovat s některým etnikem, které už dávno neexistuje
v té podobě, v jaké si je z dávných pohanských dob představujeme. (A kdo ví, jak tomu doopravdy bylo a co my o tom doopravdy víme a můžeme vědět.)
Duchové a bohové tohoto světa jsou přítomní a ty si k nim přece chceš hledat cestu nyní, v tomto svém životě, a tedy v čase a prostoru, ve kterém se
nalézáš.
Rozhodně souhlasím s tím, že je dobré shánět informace o starých zvycích a mytologiích, studovat seriózní materiály, nechat na sebe působit dobrou
kulturu, kvalitní hudbu - ale zároveň to nahlížet kriticky, protože o pohanství toho bylo napsáno mnoho a bohům žel mnoho z toho jsou neuvěřitelné
bláboly.
Zároveň ale je potřeba vnímat skutečnou duchovní realitu světa kolem sebe. Chodit ven. Vnímat přírodu. Vnímat veškeré bytí jako duchovní skutečnost.
Být otevřená tomu, co přijde - a přijde to.
Mám-li mluvit za sebe, nejvíce ke mně promlouvá už řadu let spiritualita severská, nosím Thorovo kladivo, zajímám se o runy, o staré ságy, dokonce i díky
svému fototypu vypadám "germánsky" Ale tady si ze zvyku zatrhávám chlapíka s otazníky, protože necítím potřebu se k nějakému etniku hlásit.
Ivory: Sem už bohůmžel moc lidí nechodí. K Tvému problému. Nikam nespěchej. Čti knihy, odborné
i beletrii. Poslouchej muziku. Můžeš zkusit i filmy. Vše co jsem jmenoval samozřejmě se zaměřením
na Slovany, Kelty a Germány. Případně i na jiná pohanská náboženství. A ono to přijde. Časem si Tě
to Tvé pohanské náboženství samo najde.